Translate

joi, 2 ianuarie 2014

Turismul de inceput sau dorinta de a calatori

Oamenii secolului XIX au, spre deosebire de generatiile anterioare, o curiozitate si o dorinta fara limita, de a cunoaste lumea, de a merge sa vada locuri despre care doar au auzit, sau au citit si toate astea pentru ca informatia a inceput sa "circule" cu viteza si pentru ca distantele au inceput sa se "scurteze" datorita "vitezelor mari" de deplasare, comparativ cu epocile anterioare.
Important, este si faptul ca apar primele "jurnale de calatorii", cel mai "reprezentativ" exemplu fiind jurnalul turistic publicat de Goethe in 1816 in care descria experienta sa turistica intreprinsa in Italia, astfel aristocratia si o parte din burghezia vremii incep pelerinajul spre acele locuri, vazute ca o destinatie esentiala pentru orice traitor. Aparitia cailor ferate si dispersia acestora sporeste si ajuta aceasta dorinta. Din acest motiv acest secol isi poate adauga printre multele sale titulaturi si pe aceea de secol al calatoriilor, al cailor ferate si al vapoarelor.

Pentru europenii cu stare, calatoria cu scop educativ, cultural, este un element important al comportamentului si statutului lor privilegiat.Spre sfirsitul secolului al XIX-lea, in toata Europa dar si in Asia, marile retele feroviare sunt construite si interconectate, permitind calatorii pe distante uriase, pentru acea perioada. 

In paralel cu toate acestea se naste o intreaga industrie publicitara, Occidentul fiind inundat de ghiduri de calatorii, jurnale ale voiajelor, afise, fotografii si picturi.Toate acestea  descriu si arata, in culori tipatoare de cele mai multe ori, EXOTISMUL.
Contra unor sume mici de bani se puteau cumpara ziare si carti prin care milioane de cititori isi puteau "trai" iluziile visind la calatorii fantastice.E vremea tirajelor ametitoare a "Ocolului pamintului in 80 de zile" si ale tuturor povestirilor lui Jules Verne
Un vis, o aventura posibila, iar caile ferate sau vapoarele isi asteptau aventurierii; din acest motiv popularitatea acestor mijloace de transport atingind cote uimitoare, acesta fiind inceputul "democratizarii" calatoriei, inceputul turismului de masa.
Ajungem astfel spre anii 1900 in care calatoria nu mai este apanajul exclusivist al elitelor, cel putin pe distante medii, pe care mica burghezie urbana si chiar muncitori sau tarani, incep sa se deplaseze.
Astfel, muzeele, expozitiile universale devin accesibile si pentru ei, iar caile ferate sunt cele care, prin tarifele mici inlesnesc si democratizeaza calatoria.Mai trebuiau insa sa treaca citeva decenii pina cind costurile voiajelor aveau sa devina mai mici, iar calatoriile accesibile pentru o mai mare parte a populatiei.

Totodata, apare o literatura care "popularizeaza" calatoriile, povestirile aflindu-se de multe ori la granita dintre realitate si fictiune, aceasta literatura fiind completata de ghidurile de calatorie , precum cele publicate de John Murray ( Anglia ), Hachette ( Franta ) sau Karl Baedeker ( Germania ).In plus apar si primele agentii de voiaj, iar Thomas Cook este unul dintre pionerii domeniului.
Toate aceste initiative devin astfel "instrumente" indispensabile oricarui calator sau aspirant la acest statut. 

PENTRU OBIECTE CU DICHIS EXISTA
www. novaconceptshop.com


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu