Alaturi de datinile noastre stravechi, mastile, aceste accesorii care contribuie la spectaculozitatea acestor "ritualuri" stravechi fac parte din cultura noastra romaneasca. Conform dictionarului explicativ CULTURA ( care vine din francezul culture si din latinescul cultura ) este totalitatea valorilor materiale si spirituale create de om, precum si a institutiilor necesare comunicarii acestor valori.
Folosirea mastilor a fost aleasa pentru cel mai important moment al anului. In săptămâna dintre Craciun și Anul Nou, în
mai toate satele romanesti cetele de
flăcăi se pregatesc pentru "urat", sistem complex de datini și obiceiuri specific fiecarei zone a tarii. Pe înserat, în
ajunul anului care se pregătește să soseasca sunt așteptați să apară "ursul", "capra", "bunghieri", "caiutii", "malanca sau malaca", "jienii", "mascatii" etc.
Toate acestea sunt concretizari spectaculoase a unor mituri antice legate de
simbolistica animalelor, aceste manifestări reprezintind o modalitate originală
de exprimare a "legaturilor" dintre animale și cultul cvasiuniversal al soarelui. Există
și un cuvânt generic pentru aceste obiceiuri: "mascatii". Recuzita, mastile, costumele sunt
pregătite din vreme. Mai ales măștile sunt cele care vorbesc cel mai mult
despre imaginația și umorul sateanului roman. Anume meșteri s-au specializat în confecționarea lor,
ele devenind cu timpul adevărate podoabe de artă populară.
Asa cum am spus, la cumpana dintre ani, Romania seamana cu o scena pe care se desfasoara un
imens carnaval, un spectacol unic de masti si ceremonialuri. De secole, in prag
de an nou, romanii transfigureaza prin masti si jocuri, indeletnicirile
zilnice, momentele cele mai importante din viata omului ( nasterea,
casatoria, moartea ), ironizeaza prostia si uritul, critica asupritorii si lauda
gospodarii de seama ai comunitatii. O data cu trecerea anilor, masca
traditionala romaneasca a devenit obiect de arta si, desi unele semnificatii
stravechi au inceput sa dispara din constiinta creatorilor contemporani, s-au
pastrat, in mod aproape miraculos, structurile plastice ale fiecarui tip de
insemne ceremoniale.
Pentru mesterii creatori, toate măştile sunt vii, adică se pot juca, nu sunt numai de decor. Pe lângă talent,
trebuie să ştii semnificaţia lor originală şi să ai o cultură folclorică foarte
vastă pentru a reuşi să faci măşti cu aşa o putere de expresie. Mai trebuie să
cunoşti bine şi să ştii să aplici varietatea materialelor. Fibre textile,
pănuşă, boabe de fasole, gheare de pasăre, tigve, pălării, blănuri care de
fiecare dată se combină altfel, dând naştere unor personaje unice.
De mare efect sunt insa, pentru cei "indrazneti" folosirea mastilor pentru a decora, sau a completa un interior special.Tendintele au "facut loc" si acestor infuiente orientale, asa cum ani de-a rindul, designerii au folosit arta africana pentru a realiza interioare grandioase.
Acest "nonconformism extravagant" pentru unii, trebuie sa reflecte insa stilul de viata al proprietarului, completind aceste "detalii" cu folosirea unor covoare tesute manual
Ca sa se intelaga pina unde poate duce aceasta "indrazneala", va supun atentiei urmatoarea imagine
Trebuie pornit doar de la ideea ca departe de a fi simple accesorii in cadrul unor activitati ludice, mastile populare reprezinta, probabil cel mai fidel, o lume fantastica, "izvorita" din gindirea societatii traditionale romanesti.
CEI INTERASATI DE ASTFEL DE ACCESORII REALIZATE MANUAL VOR GASI MODELE UNICE PE MAGAZINUL ONLINE
WWW.NOVACONCEPTSHOP.COM
sau
MAGAZINU' CU DETOATE
PIATRA NEAMT, str STEFAN cel MARE, nr 7
sau
MAGAZINU' CU DETOATE
PIATRA NEAMT, str STEFAN cel MARE, nr 7
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu